Politisk sekreterare med ansvar för kommunikation och sociala medier

I Sollentuna arbetar vi för en sammanhållen kommun där alla människor har samma möjligheter att lyckas, oavsett bakgrund. Vi söker nu en politisk sekreterare på heltid som vill vara ett kommunikativt stöd åt våra förtroendevalda i kommunledningen.

Arbetsuppgifter: Du arbetar nära våra politiker och i synnerhet gruppledaren. Din placering är i Sollentunas kommunhus. Du har en nyckelroll i det långsiktiga strategiska arbetet, att ta fram underlag till våra förtroendevalda samt kommunikationen externt.

Din uppgift som politisk sekreterare är att bevaka politiska ärenden i kommunala organisationen och underlätta det politiska arbetet för de förtroendevalda. I samråd med ansvarigt kommunalråd författar du politiska förslag till ansvariga nämnder, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Då politisk framgång kräver samtal, förhandlingar och emellanåt kompromisser har du en viktig uppgift att samverka med förtroendevalda och tjänstemän på olika nivåer och i olika partier om aktuella frågor. Vidare har du att förse de förtroendevalda med relevant fakta och underlag inför bland annat debatter och medieframträdanden. Du stödjer opinionsbildningen genom att författa debattartiklar och budskapstexter. I dina arbetsuppgifter ingår det även att ta fram en långsiktig strategisk plan för vår politik och kommunikation.

Arbetsuppgifterna är skiftande med fokus på det politiska arbetet internt och ansvarar bland annat för följande

• Stöd och hjälp till förtroendevalda med underlag, fakta och skrivelser
  • Intern och extern kommunikation
  • Ansvarig för kommunikation i sociala medier
  • Produktion och distribution av kampanjmaterial och politiska budskap
  • Kontakt med förvaltningar och tjänstemän
  • Politisk kommunikation
  • Ledning av kampanjinsatser
  • Medlemsvärvning

Kvalifikationer

Den vi söker har god kunskap om partiets ideologi, organisation och inre arbete. Vi förutsätter också att du delar socialdemokratins värderingar. Du ska ha ledaregenskaper och förmåga att samarbeta med och entusiasmera andra med ett pedagogiskt och konsultativt förhållningssätt. Du kommer att behöva agera såväl praktiskt som strategiskt. Erfarenhet av digital kommunikation i sociala medier är önskvärd. Det är också en styrka om du har erfarenhet från att leda projekt och arbete i idéburna organisationer. Du bör också ha en universitets- eller högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande. Alternativt har du erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.

Du ska ha kännedom om formerna för offentligt beslutsfattande och har gärna erfarenhet från arbete i politiskt styrda organisationer. Du är en driven skribent som förmår att anpassa språket efter uppgiften, syftet och läsaren. Du är drivande och van vid att både arbeta självständigt och tillsammans med kollegor i olika roller och ansvarsområden. Du är engagerad, kreativ, resultatorienterad, noggrann och initiativrik och inte främmande för att ta dig an nya utmaningar och uppgifter.Det är meriterande om du har B-körkort.

Placeringsort, tillträde, anställningsform

Du kommer att arbeta i Sollentunas kommunhus med den politiska staben i centrala Sollentuna. Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Förordnandet, som är på heltid, inleds snarast. Vi tillämpar tre månaders provanställning.

Ansökan och kontaktpersoner

Ansökan, med personligt brev och CV, mejlas till:  [email protected] Skriv gärna ”Ansökan politisk sekreterare” i mejlets rubrik. Skicka gärna din ansökan omgående då vi tillämpar löpande urval, men senast 31 januari.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:

Katarina Roa Godoy, ordförande för arbetarekommunen, 076-047 93 28

Facklig kontakt, Malik Siyan, 070-007 20 31