S i Sollentuna söker politisk sekreterare

Kommunikativ politisk sekreterare med siktet inställt på valvinst 2022!

Socialdemokraterna i Sollentuna gick fram mest av alla socialdemokratiska lokalorganisation i Stockholmsregionen i kommunvalet 2018. Nu söker vi dig som vill ha en central roll i det kommunikativa arbetet för valvinst 2022 och därefter vara med och leda kommunen.

Som politisk sekreterare arbetar du heltid med att formulera våra lokala politiska budskap, föra ut dem till väljarna och stärka den socialdemokratiska organisationen i Sollentuna inför och under valrörelsen 2022. Du har en strategisk roll och ansvarar för medierelationer samt vår kommunikation gentemot Sollentunaborna. I arbetet ingår att analysera dagspolitiska frågor och händelser, vara med och utforma partiets ställningstaganden samt ta fram regelbundna utspel och debattinlägg. Som den närmaste medarbetaren till kommunalråd och gruppledare får du vara med och profilera och sätta bilden av det nya ledarskapet för Socialdemokraterna i Sollentuna. Du kommer även att arbeta som politiskt stöd för våra kommunpolitiker och biträda dessa i att ta fram underlag, motioner, interpellationer och anföranden, samt stödja partiets lokala styrelse med att utveckla organisationen och kommunicera internt gentemot medlemmarna.

Som politisk sekreterare är dina främsta arbetsuppgifter att

• bistå kommunalråd och gruppledare med att nå ut med politiken till sollentunaborna
  • ansvara för vår externa kommunikation samt producera utspel i media
  • politisk analys och medial opinionsbildning
  • sammanställa underlag som kräver research-arbete
  • producera skriftliga underlag och författa olika former av politiska texter
  • producera grafiskt material, både för tryck och för digitala kanaler
  • arbeta med politikutveckling inför valet 2022
  • bistå arbetarekommunens styrelse och lokala S-föreningar med administrativt och organisatoriskt stöd

Kvalifikationer

Vi söker dig som

• har en god förmåga att ta fram slagkraftiga budskap och formulera politiska texter
  • har förmåga att arbeta självständigt och prioritera mellan arbetsuppgifter
  • är strukturerad och tycker om att arbeta mot uppsatta deadlines
  • har god kunskap och erfarenhet av sociala medier samt en förmåga att använda sociala medier för att föra ut politik och skapa engagemang
  • har förmågan att arbeta i formgivningsprogram
  • delar socialdemokratins värderingar samt har god kännedom om och förståelse för Socialdemokraternas ideologi, sakpolitik, organisation och inre arbete

Det är meriterande om du

• har erfarenhet av arbete i idéburna organisationer
  • har en samhällsorienterad högskoleutbildning eller motsvarande – gärna med inriktning mot kommunikation eller politik
  • har erfarenhet av grafisk formgivning både för tryck och digitala kanaler
  • har kunskaper om produktion av rörlig bild
  • har tidigare erfarenhet av att arbeta i valrörelse och erfarenhet av att ta fram budgetförslag

Placeringsort, tillträde, anställningsform, kontakt

Placeringsort är Sollentuna. Du kommer att jobba på S-kansliet i Sollentuna kommunhus. Tjänsten är tidsbegränsad till 2022-12-31, med möjlighet till förlängning beroende på valresultatet och kommunens reglemente under nästa mandatperiod. Sysselsättningsgrad är heltid med oreglerad arbetstid samt kvälls- och helgarbete. Tillträde i början av december 2021 eller genom överenskommelse.

För upplysningar om tjänsten som politisk sekreterare är du välkommen att höra av dig till:
Anton Lindgren, kommunalråd i opposition

Ansökan

Ange “Politisk sekreterare” i ämnesraden och skicka personligt brev och CV till e-post: [email protected]
Skicka gärna din ansökan omgående då vi tillämpar löpande urval. Sista ansökningsdag är den 17 oktober 2021.