Socialdemokraterna i Sollentuna söker politisk sekreterare

Socialdemokraterna i Sollentuna är kommunens näst största parti med 12 av 61 mandat. Vi är i opposition men har ambitionen att växa och i framtiden vara med och styra kommunen. Vi har idag ett oppositionsråd och en politisk sekreterare på heltid, samt ett gäng valombudsmän fram till valet. Inför valet 2018 har du en nyckelroll i det strategiska val- och opinionsarbetet med tyngdpunkt på kommunikation.

Om tjänsten som politisk sekreterare

Din roll är främst att stödja oppositionsrådet, kommunfullmäktigegruppen samt arbetarekommunens styrelse med politiskt och administrativt stöd. Du kommer att utforma beslutsunderlag, genomföra politiskt strategiskt arbete, omvärldsbevakning, delta i planeringen av partiarbete samt utföra andra förekommande arbetsuppgifter som politisk sekreterare. I dina arbetsuppgifter ingår också att ha kontakt med media bl.a. genom att utarbeta artiklar och nyhetsbrev samt använda sociala medier.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av kommunikations-/utredningsarbete och som delar arbetarrörelsens värderingar. Du har erfarenhet av att jobba i högt tempo och förstår vikten av att hålla deadline. Du gillar att jobba såväl i grupp som självständigt.

För att jobba som politisk sekreterare krävs att du:

• Kan samordna och leda utvecklingsarbete
  • Kan hantera arbetstoppar och vara stresstålig
  • Har förmåga att tänka strategiskt, analytiskt och långsiktigt
  • Kan uttrycka dig väl i tal och skrift
  • Är en duktig kommunikatör
  • Har lätt för sociala sammanhang
  • Har goda kunskaper om sociala medier
  • Är målmedveten

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av att jobba ideellt eller professionellt med kampanj, politik eller organisering
  • Kunskaper och erfarenheter av att arbeta i projektform och med projektledning
  • Ett brett kontaktnät inom arbetarrörelsen
  • B-körkort
  • Kunskap om kommunal förvaltning och budgethantering
  • Lämplig högskoleutbildning inom t ex statsvetenskap eller ekonomi

Villkor

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Månadslön enligt överenskommelse. Då tjänsten är knuten till mandatperioder är den tidsbegränsad tom 2018-12-31. Arbetstiden är oreglerad och tillträde sker efter överenskommelse.

Ansökan och kontaktpersoner

Ansökan, med personligt brev och CV, mejlas till [email protected] Skriv gärna ”Ansökan politisk sekreterare” i mejlets rubrik. Skicka gärna din ansökan omgående då vi tillämpar löpande urval, men senast 30 april.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:

Katarina Roa Godoy, ordförande för arbetarekommunen: 070-144 66 13

Halkow Aziz, facklig kontakt: 070-007 20 31