Bostad – mänsklig rättighet eller handelsvara?

27 maj KL: 12:00 - 12:45

Alla har rätt till en bostad, det står skrivet i Sveriges grundlag och i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Men verkligheten ser annorlunda ut. I Sverige råder bostadsbrist i 240 av 290 kommuner. En av dessa är Sollentuna där det krävs ca tio år i bostadskön för att få en hyresrätt.

Vad beror bostadsbristen på? Vilka konsekvenser får den för människor, samhälle och bostadsmarknad? Och vilka politiska verktyg finns för att lösa bostadsbristen?

Välkommen till ett digitalt lunchseminarium där politiker, forskare och civilsamhälle diskuterar bostadsbristens konsekvenser och lösningar.

När: onsdag 27 maj kl 12.00 – 12.45

Var: seminariet hålls via videoverktyget Zoom och sänds även live på Socialdemokraterna i Sollentunas Facebook-sida

Anmälan: anmäl dig via mejl till [email protected]

Medverkande:  Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen/ Cecilia Landmark, Hemblagruppen Hyresgästföreningen Stockholm Joakim Jonsson (S) oppositionsråd i Sollentuna kommunKatrin Stjernfeldt (S) kommunstyrelseordförande i Malmö stadTapio Salonen, professor i socialt arbete och vicerektor vid Malmö universitet