Stoppa nedskärningarna i Sollentunas förskolor och skolor!

Skolor och förskolor runt om i Sverige tvingas nu säga upp lärare, elevassistenter och annan viktig personal efter Moderaternas och Sverigedemokraternas nedskärningsbudget. Även här i Sollentuna betalar barnen priset för inflationen genom lägre utbildningskvalitet när välfärden används som krockkudde i den ekonomiska krisen.

Sollentuna kommun har en stark ekonomi och en enorm buffert på 65 miljoner kronor för oförutsedda kostnader 2023. Vi socialdemokrater krävde därför att 30 miljoner skulle ställas till utbildningsnämndens förfogande för att stoppa nedskärningarna i skolor och förskolor, men Sverigedemokraterna, Moderaterna och resten av högerpartierna röstade ner förslaget.

Vi kommer aldrig acceptera att barnen i skolan tvingas betala för kostnadskrisen. Sollentunas skolor och förskolor ska ha de resurser som behövs för att kunna driva sin verksamhet utan att tvingas säga upp lärare och elevassistenter.

Nu behöver vi dig. Vill du också stoppa nedskärningarna i Sollentunas skolor och förskolor och se till att barnen sätts i första rummet? Bli medlem idag – gå in på Socialdemokraterna.se/bli-medlem och gör din röst hörd!