Hej Casper Widmark, ny ordförande för Sollentuna Arbetarekommun!

Först och främst, vem är du?

Mitt namn är Casper Widmark, född och uppväxt i Edsängen, ett mindre bostadsområde inklämt mellan Edsberg och Törnskogen. Efter en tid i Tyskland, där jag jobbade i kallskänken och som lagerassistent, kom jag tillbaka till Sollentuna, och har bott i centrala Tureberg ett antal år. Jag har en kandidatexamen i Militärhistoria vid Försvarshögskolan, där jag också till vardags studerar en masterexamen i samma ämne. Utöver politiken, vilken fått ta mer och mer tid på senare år, har jag ett långt ideellt engagemang i Scouterna som bland annat ledare. Jag är också aktiv i civilförsvaret i kommunen. Politiskt är det inte så förvånande, försvars- och beredskapsfrågor är det som ligger mig närmast om hjärtat, men likaså kampen för att skapa förutsättningar för vårt kultur- och föreningsliv att blomstra.

Och vad är din bakgrund i Socialdemokraterna?

Jag har tidigare varit ordförande för vår lokala SSU förening här i Sollentuna, ledamot i Arbetarekommunens styrelse i två år, samt ett par olika roller i Tureberg- och Helenelundsföreningen. Då och då bistår jag även i den nystartade socialdemokratiska studentklubben på Försvarshögskolan. Jag har även arbetat en period under och efter den senaste valrörelsen på partistyrelsens kansli som kommunikatör.

Slutligen, vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag som ordförande för Sollentuna Arbetarekommun?

Vi har en gigantisk uppgift framför oss i vår Arbetarekommun: att skala upp och förbereda oss för att efter decennier i opposition bilda ett produktivt socialdemokratiskt styre. För att det ska gå, och för att vi ska kunna förverkliga våra politiska mål och ordentligt förvalta det förtroende som Sollentunaborna ger oss, måste vi bli fler, och vi måste bli bättre. Vi ska lära av varandra och skola oss ännu skarpare. Vi ska fortsätta vara det lyssnande partiet, som ser vilka små och stora samhällsproblem som finns, och därefter presentera noggrann och rejäl politik för att lösa dem. Jag ser fram emot att upporganisera och stärka vårt parti och vår politik tillsammans med er alla.

Tack Casper! Det ser vi också fram emot!