VALDAG! RÖSTA I EU-VALET!

26 maj

Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet – EU-valet! Då väljer medborgarna i EU:s medlemsländer vilka som ska representera dem i Europaparlamentet de kommande fem åren.

En röst på Socialdemokraterna i EU-valet är en röst för:

1. Grundläggande demokratiska värderingar och rättigheter i Europa.
  2. Fler schyssta jobb.
  3. En offensiv miljö- och klimatpolitik.
  4. Minskade klyftor och ett rättvisare Europa.
  5. Krafttag mot gränsöverskridande brottslighet.

– Vi socialdemokrater vill se ett EU som aldrig någonsin kompromissar om människors lika värde, som skapar jobb och ekonomisk tillväxt. Vi vet vad som kan ske i ett splittrat och hatiskt Europa. Dit ska vi aldrig igen. EU skapades som ett motgift mot extremism – som ett samarbete för demokrati, välstånd, fred och frihet. I dag behövs det samarbetet mer än någonsin, säger Stefan Löfven.

I EU-valet för fem år sedan var valet så jämnt, att det slutgiltiga valresultatet inte kom på valnatten utan bekräftades på omräkningen som alltid görs onsdagen efter valet. Hade vi bara fått några tusen röster till, så hade vi fått ett ytterligare mandat i parlamentet. Nu har vi fem mandat. För att knipa det där extra, sjätte mandatet, är det viktigt att alla röstar. Några tusen röster kan verka mycket. Men bara i Sollentuna så var det förra EU-valet 19000 röstberättigade som inte röstade.

Din röst gör skillnad! Rösta med Socialdemokraterna.

Långt till din vallokal? En del förtidsröstlokaler är även öppna på valdagen, t.ex. Sollentuna Centrum.