Sollentuna sjunker i Svenskt Näringslivs ranking

I tisdags presenterades Svenskt Näringslivs årliga undersökning av det lokala företagsklimatet där alla Sveriges kommuner rankas. Företagarna i Sollentuna ger kommunen ett sammanfattande omdöme på 3,8 på en sexgradig skala, vilket innebär att Sollentuna tappar för tredje året i rad.

– Vi gör inget dåligt resultat men det är illavarslande att företagarnas omdöme om Sollentuna sjunker för tredje året i rad. Var femte företagare har dessutom övervägt att lämna Sollentuna för en mer företagsvänlig kommun, det kan vi inte vara nöjda med, säger Joakim Jonsson (S) oppositionsråd i Sollentuna kommun till tidningen Mitt i Sollentuna.

Bland de åtgärder företagarna i Sollentuna vill se för att företagsklimatet ska förbättras toppar minskad brottslighet, bättre dialog med kommunen och fler bostäder.

– För att skapa ett starkare samhälle behöver Sollentuna ett konkurrenskraftigt näringsliv. Att tryggheten ökar och bostäderna blir fler skulle gynna både Sollentunaborna och våra lokala företagare, säger Joakim Jonsson.